گرما و تغییر اقلیم در سرتاسر جهان (مجموعه موشن گرافیک یک سیاره مریض-قسمت هفتم)

وقتی زمین گرم میشه، آب زیادتری بخار شده و گرما و رطوبت جو، بالا میره. این اتفاق باعث به وجود اومدن گرماهای سوزان، باران‌های شدید و به هم خوردن تعادل هوا میشه.

تعجب نکنید اگه خشکسالی قسمت‌مون شده... چون گرما همۀ منابع آبی‌مون رو بخار کرده و به جاش گرد و غبار برامون گذاشته و هوای آلوده شده نتیجه‌ش...

سال 2010 توی مناطق غربی روسیه، دمای هوا برای چند هفته بالای 100 درجۀ فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) شد. این بالاترین دمایی بود که روسیه به خودش دیده بود. ولی این فقط شکستن رکورد گرما توی روسیه نبود، بدترین موج گرما توی 1000 سال گذشته تا اون زمان هم بود.

اون سال گرمای هوا توی جنگل‌های اطراف مسکو آتیشی به پا کرد که متاسفانه دودش باعث کشته شدن 700 نفر در روز شد.

توی شش قسمت متوجه شدیم گرمایش زمین، حیاتِ روی زمین رو تهدید می‌کنه و اثرات تغییرات اقلیمی داره خیلی زود خودش رو در همه جا نشون میده. اما چطور؟

علاوه بر حادثه روسیه در سال 2010، همون موقع‌ها توی اوگاندا قسمت زیادی از برف‌ روی کوه‌ها توی یه سال آب شد و دیگه خبری از بارون‌های هر ساله که کشاورزی به اون وابسته‌ست، نبود. کشاورزها هم برای فرار از گرما، مجبور شدن روی زمین‌های مرتفع‌تری کشت و کار کنن.

با گرم شدن هوا، پشه‌های مفیدی که اونجا وجود داشتند هم، میدون رو برای پشه‌های مالاریا خالی کردند که شیوع این مرض رو به دنبال داشت.

در شمال شرق آمریکا هم تولید بعضی محصولات غذایی با مشکل روبرو شدن. مثل شربت شیرۀ افرا. این مادۀ غذایی از شیرۀ درخت افرا گرفته می‌شه که درخت برای ساخت این شیره نیاز به سرمای زمستون داره.

اما با کوتاه شدن سرمای واقعی زمستون، تولید این شیره کاهش زیادی داشته. تا جایی که شاید تا چند سال دیگه یه قطره‌ش هم پیدا نشه.

grma-w-tghyyr-aqlym-dr-srtasr-jhan-mjmwah-mwshn-grafyk-yk-syarh-mrydh-qsmt-hftm

توجه کنین که تولید آب و نون و مایحتاج اولیه به تعادل دما نیاز داره که اگه نجنبیم، تغییرات سریع آب و هوا، همین‌ها رو هم از چنگ‌مون درمیاره!

شاید با خودتون میگین اگه گرمایش زمین به جاهای خطرناک رسیده، پس چطور هنوز زمستون‌ها سرد می‌شه و برف میاد؟

یادتون باشه که صحبت سر تغییرات اقلیمیه که گفتیم میانگین دما توی 30 ساله.

رویدادهای آب و هواییِ خاصی مثل امواج سرما، بارش برف زیادِ یهویی هنوز هم پیش میاد اما در صورت بالا موندن میانگین دما، زمستون‌ و سرماهای کوتاه‌تر و تابستون‌های طولانی‌تر و داغ‌تری رو به چشم خواهیم دید.

برای دیدن قسمت بعدی اینجا کلیک کنین.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.