خشکسالی‌های بی‌سابقه وطن

از سال آبی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ سه سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و امسال در چهارمین سال خشکسالی پیاپی هستیم. این خشکسالی در ۵۳ سال گذشته بی‌سابقه است. تابستان پیش‌رو تابستان نگران‌کننده‌ای است و باید به سمت مدیریت بهتر مصرف آب رفت.


 متوسط بارندگی در دنیا حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر است و در قاره آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلی متر در سال، ولی در ایران این عدد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر و گاهی کمتر از 200 میلی‌متر در سال است.



افزایش تغییرات اقلیمی و معضلات آن ما را ناچار به سمت مدیریت مصرف خواهد کشاند. در این زمینه بایستی که حداکثر صرفه‌جویی را در نظر گرفت و حجم بالای مصارف را در شاخه‌های مختلف مدیریت کرد. به طور مثال در یک نمونه کوچک، تهرانی‌ها ایام خانه‌تکانی در هر ثانیه ۵۵ هزار لیتر آب مصرف می‌کنند!
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: اوج مصرف آب در تهران در اسفندماه برای خانه‌تکانی و در اواسط تابستان است. در این دو زمان مصرف به ۵۵ هزار لیتر در ثانیه می‌رسد.
حال اگر بخواهیم همین میزان را به نسبت کل کشورمان تعمیم دهیم، با عدد حدودی 500 هزار لیتر در ثانیه روبرو خواهیم بود! این مصرف در یک ساعت برای کل کشور به رقم حدودا 1.8میلیارد لیتر خواهد رسید!

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

دریا دزدی

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

یک بشقاب خالی

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.