چگونه کمپوست درست کنیم؟

کمپوست کردن راه طبیعت برای بازیافت است. این یکی از قدرتمندترین اقداماتی است که می‌توانیم برای کاهش زباله‌هایمان، رسیدگی به تغییرات آب و هوا و ساختن خاک سالم انجام دهیم. با تبدیل ضایعات مواد غذایی و تزئینات حیاط خود به کمپوست، زباله های خود را به یک اصلاح کننده خاکی مفید و با ارزش افزوده تبدیل می‌کنیم و از آن برای محافظت از محیط زیست استفاده می کنیم.

در هر جایی می‌توانید کمپوست تولید کنید. در خانه، باغ، ویلا، آپارتمان و… با این 5 مرحله به ساده‌ترین روش می توانید کمپوست تولید کنید

در اینجا بخوانید که چرا باید کمپوست درست کنیم؟

1. جمع آوری ضایعات مواد غذایی

می‌توانید از پوست میوه ها و سبزیجات شروع کنید. پوست سیب‌زمینی، برگ‌های توت‌فرنگی، کیسه‌های چای، تفاله‌ی قهوه،‌ پوست تخم‌مرغ،‌ گل‌های قدیمی و خشک شده و حتی موهای انسان! همه‌ی این‌ها ضایعاتی هستند که می‌توانند به کمپوست تبدیل شوند.

برای دریافت لیست کامل موارد قابل کمپوست و غیرقابل کمپوست کلیک کنید.

2. انتخاب محل مناسب برای ساخت کمپوست

پس از جمع آوری موارد قابل کمپوست آنهارا به محل مناسب از پیش تعیین شده ببرید و تمام موارد را روی هم بریزید. اگر باغچه دارید می‌توانید آن ها را توی باغچه بریزید و اگر نداشتید می‌توانید یک سطل را مخصوص این کار قرار دهید. ضایعات را داخل سطل بریزید.

3. تهیه کردن مخلوط کمپوست

در دنیای کمپوست کردن شما با دو دسته‌ی اصلی از مواد به نام‌های سبزها و قهوه‌ای‌ها سروکار دارید.

سبز‌ها معمولا ضایعات غذایی هستند. پوست میوه و سبزیجات، قهوه و شاخه‌های گیاهان از دسته‌ی سبزها هستند. سبزها ماده‌ی اصلی برای رشد میکروب، یعنی نیتروژن اضافه، تولید می‌کنند. میکروارگانیسم‌ها قهرمان‌های واقعی این فرآیند هستند و مسؤولیت سنگین تجزیه بر عهده‌ی آن‌هاست.

قهوه‌ای‌ها کربن بیشتری دارند. شانه‌های تخم‌مرغ، روزنامه‌ها، برگ خشک و برگ‌های سوزنی کاج از این دسته هستند. قبل از قرار دادن قهوه‌ای‌ها در مخزن باید آن‌ها را کاملا خرد کنید.

برای اینکه بتوانید به‌راحتی مواد سبز و قهوه‌ای را تشخیص داده و از هم جدا کنید یادتان باشد که مواد سبز معمولا مرطوب و مواد قهوه‌ای خشک هستند. وقتی مواد را در مخزن کمپوست قرار می‌دهید باید قهوه‌ای ها را در زیر و سبزها را روی قهوه‌ای‌ها بگذارید.

این موارد را با مقدار کمی خاک باهمدیگر مخلوط کنید و قاطی کنید. این کار باعث می‌شود که به خوبی مخلوط شود.

4. هوادهی به کمپوست و صبر!

هرچند وقت یکبار مقداری آب روی آن بپاشید و هم بزنید. صبر کنید تا مواد به خوبی به کمپوست تبدیل شود. این فرآیند میتواند بین 2 الی 4 هفته طول بکشد. بستگی به موادی دارد که داخل ظرف کوپوست می‌ریزید. هرچه ضایعات بیشتری داشته باشید، سرعت تولید کمپوست هم بیشتر می‌شود.

منابع:

https://home.howstuffworks.com/composting.htm

https://www.epa.gov/sustainable-management-food/approaches-composting

https://www.digikala.com/mag/how-to-compost-at-home/

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.