هر سال گرم‌تر از پارسال! پیش به سوی آتش.

تابستان ۲۰۲۴، به عنوان گرم‌ترین تابستان جهان از زمان آغاز ثبت دما، یعنی از سال 1880شد؛ بنا بر اعلام سازمان تغییر اقلیمی اتحادیه اروپا، سه ماه گذشته گرم‌ترین ماه‌ها در جهان بودند.

طبق گزارش این سازمان، میانگین دمای جهانی در ماه‌های ژوئن تا اوت در اروپا ۰.۶۹ درجه بالاتر از میانگین دوره مرجع ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. اما این گرما بر زندگی ما چگونه اثر خواهد گذاشت؟

گرمایش زمین آتش جنگل تغییرات اقلیم هوا خشکسالی میانگین دمای جهانی

هوا، اگر از میزان معمول خود گرم‌تر شود، اول از همه بر روی رطوبت تاثیر خود را خواهد گذاشت. به این صورت که تبخیر آب بیشتر شده و مراتع و زمین‌ها خشک‌تر خواهند شد. با خشک شدن زمین، آب کمتری به گیاهان خواهد رسید و حیات و ثمر گیاهان با اختلال مواجه خواهد شد. این یعنی کاهش کشاورزی و کمبود محصول؛ از طرفی با خشک شدن و کاهش رطوبت، شرایط برای آتش گرفتن گیاهان و درختان مهیا شده و میزان آتش‌سوزی‌ها بیشتر خواهد شد. آتش‌سوزی منجر به تولید میزان قابل‌توجهی کربن دی اکسید در هوا شده و آلایندگی و گرمای بیشتر هوا را در پی خواهد داشت.

گرمای بیشتر هوا، یعنی افزایش سرعت ذوب‌شدن یخ‌های قطبی‌، که یخچال‌های زمین در تلاش برای به تعادل رساندن دمای آن‌ها هستند؛ آب‌شدن یخ‌های قطبی یعنی بالاتر آمدن سطح آب اقیانوس‌ها و زیر آب رفتن جزایر و شهرهای ساحلی سراسر جهان.

مواردی که اشاره شد، فقط بخشی از وقایع خطرناکی هستند که در طبیعت در حال رخ دادن است.

با یک نگاه ساده می‌بینیم که چطور زنجیروار تمام چرخه‌ی طبیعت با هم دیگر به خطر می‌افتند؛ اختلال در یک پدیده، منجر به آسیب رسیدن به پدیده‌هایی می‌شود که ظاهراً ربطی به هم ندارند ولی در عمل به هم متصل‌ هستند.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.