جوانان دانش‌بنیان ایرانی به داد تن بی‌جان هامون رسیدند!

در حالی که خشکی دریاچه‌ی هامون باعث روان‌شدن شن‌ها و افزایش گرد و غبار در محدوده شهرهای همجوار دریاچه شده است، جوانان ایرانی از طریق توسعه پوشش گیاهی به همراه یک فناوری تولید داخل به مصاف تغییر اقلیم منطقه رفته‌اند.

درمانی برای تن خشک هامون اخبار محیط زیست سایت چرخه حیات

به گزارش ایرنا، طرحی دانش‌ بنیان سازگار با تغییر اقلیم در تالاب هامون با موفقیت در حال اجراست. مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کاشت نهال‌های گز شاهی با روش واترباکس یا خودآبیار در این تالاب خبر داد. به گفته او در این روش به آب کمتری برای آبیاری این نهال‌ها نیاز است. توسعه پوشش گیاهی در این منطقه برای احیای زیستگاه، تثبیت شن‌های روان و کنترل پدیده گرد و غبار لازم است.

پوشش گیاهی چگونه به تثبیت ریزگردها کمک می‌کند؟

پوشش گیاهی و درختان با تثبیت خاک در کاهش گرد و غبار، نقشی حیاتی دارند. ریشه‌های گیاهان، خاک را به هم می‌چسباند و از حرکت ذرات شن جلوگیری می‌کند، همچنین برگ‌ها و شاخه‌های آن‌ها، سرعت باد را کاهش داده و مانع جابه‌جایی گرد و غبار می‌شوند. علاوه بر این، گیاهان با افزایش رطوبت خاک، از طریق تبخیر و تعرق، ذرات خاک را چسبنده‌تر کرده و مانع از پراکنده شدن آن‌ها می‌شوند. سایه‌ای که درختان ایجاد می‌کنند نیز با کاهش تبخیر سطحی، رطوبت خاک را حفظ کرده و این به پایداری خاک کمک می‌کند. در مجموع، پوشش گیاهی به شکل موثری از گسترش شن‌های روان و افزایش گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

کلیپ پیش‌‌رو، قطعه‌ای کوتاه از مستند 2040 است؛ با تماشای این کلیپ، به تأثیر عمیق پوشش گیاهی بر جاری شدن روان‌آب‌ها پی خواهید برد.

برای مشاهده و دریافت مستند 2040 اینجا کلیک کنید.

روش واترباکس (Waterboxx) چیست؟

واتر‌باکس یک ابزار ساده و در عین حال کارآمد است که به طور مستقیم بر روی زمین در اطراف گیاه یا نهال تازه کاشته‌شده قرار می‌گیرد. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که به جمع‌آوری و نگهداری آب باران یا شبنم و توزیع تدریجی آن به ریشه گیاه کمک می‌کند. واتر‌باکس شامل یک مخزن پلاستیکی دایره‌ای است که آب را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. این مخزن به ریشه گیاه اجازه می‌دهد تا به طور تدریجی و مداوم آب دریافت کند. واتر‌باکس از گیاه تازه کاشته شده در برابر رشد علف‌های هرز نیز مراقبت می‌کند.

از مزایای استفاده از واتر‌باکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب: با جمع‌آوری آب باران و شبنم، نیاز به آبیاری مداوم را کاهش می‌دهد.

  • رشد بهتر گیاه: ریشه‌ها عمیق‌تر رشد می‌کنند و گیاه به خشکی مقاوم‌تر می‌شود.

  • کاهش تبخیر: ساختار بسته واترباکس مانع از تبخیر سریع آب می‌شود.

  • شرایط نگهداری: بدون نیاز به آبیاری مکرر، مناسب برای مناطق دورافتاده.

  • احیای زمین‌های خشک: درخت‌کاری و کشت در مناطق بیابانی را تسهیل می‌کند.

کاربردهای واتر باکس:

  • کشاورزی پایدار: در زمین‌هایی که منابع آب کمی دارند، استفاده از واترباکس می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شود.

  • احیای جنگل‌ها: واترباکس برای کاشت درختان در مناطق خشک و بیابانی، یک روش موثر است.

  • محیط‌زیست شهری: در پروژه‌های فضای سبز شهری که دسترسی به آب دشوار است، این روش می‌تواند به حفظ گیاهان کمک کند.

کلیپ زیر بصورت کامل فرآیند نحوه کاشت و استفاده از فناوری واترباکس را آموزش می‌دهد.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

چرخه حیات

مبانی فکری ایرانیان

انسان جانشین خدا در زمین و مأمور به انجام تکالیف و رعایت قوانین الهی؛ این مبنا در مقابل تعاریف ماتریالیستی و اومانیستی از آدمی است: تفکر ماتریالیستی به دنبال هماهنگی کامل انسان با طبیعت یا حذف وی برای احیای زمین است. تفکر اومانیستی به دنبال تسلط کامل انسان بر طبیعت برای مصرف بیشتر و کسب لذت است.