مزرعه‌ی کوچک، زندگی خوش‌مزه‌تر!

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشران اتحادیه اروپا با چرخش از مزارع تک‌کشت و بزرگ به سمت حمایت از مراتع کوچک، چوپانان و کشاورزان ارگانیک، تصمیمی سبز و آینده‌نگرانه‌ای را اتخاذ کرده است که در زمینه‌های مختلفی از جمله افزایش کیفیت غذایی و پایداری محیط زیست بسیار موثر است.

مزرعه کشاورزی مزرعه کوچک فرانسه مراتع چوپانان غذا lcvui ;ah,vcd lvcui ;,];

فرانسه پس از ۴۶ سال حمایت یارانه­‌ای از مزرعه‌داران ثروتمند از سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت به‌سوی کشوری سبز­تر و عادلانه‌­تر گام بردارد. پاریس اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰ درصد از مالیات چند میلیارد یورویی اروپاییان را که پیش از آن به مزارع تک کشت و بزرگ ارائه می‌­شد، صرف اعطای پول نقد به کشاورزان تپه کار، چراگاه‌های مرتعی، چوپانان و کشاورزان ارگانیک شود. این تصمیم پایانی بر سیاست دوگانه­‌ی فرانسه است که همیشه اعلام کرده از مزارع خانوادگی و کیفیت غذایی حمایت می‌­کند ولی در مقام عمل از زمین‌داران بزرگ و ثروتمند غلات در شمال، مرکز و شرق فرانسه که از کود و سم زیادی در مزارع استفاده می­‌کنند، پشتیبانی کرده است.

با اینکه فرانسه ازنظر وسعت پنجمین کشور اتحادیه اروپا در عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی است، ولی ازنظر تولید محصولات ارگانیک از سایر کشورهای اروپا عقب مانده است. تنها دو درصد از مزارع فرانسه رسماً به‌عنوان ارگانیک شناخته می­‌شوند و در این مزارع سم و کود شیمیایی استفاده نمی­‌شود. رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده بود که نسیم مصلحت به سمت روستاها وزیدن می­‌گیرد و حمایت از این مناطق آغاز خواهد شد و دراین‌باره اظهار کرده بود:‌« من دیگر نمی­‌توانم مسیر نادرستی که تا قبل از این طی می­‌شده را ادامه دهم. ما مزارع پرورش دامی داریم که در حال رنج کشیدن هستند. ما نواحی تپه­‌ای داریم که در مشکلات فراوانی هستند».

کشاورزی ارگانیک در مراتع کوچک و محلی دارای محاسن متعددی هستند که از حیث محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی تاثیرات مثبت زیادی بر جامعه خصوصا قشر روستایی خواهد داشت.

به لحاظ هم‌راستایی محصولات ارگانیک با محیط زیست، پایداری بهتری در طبیعت و مصرف‌کننده وجود خواهد داشت.

از منظر اقتصادی، با کوچک‌تر شدن مراتع، فعالیت کشاورزی چابک‌تر و با کیفیت بهتری صورت خواهد گرفت و این‌چنین بهره‌وری بالاتر و اقتصادی بهتر شکل خواهد گرفت.

در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز با فراهم شدن موقعیت کشت و کار در مراتع، مهاجرت به شهرها کاهش یافته و منجر به ثبات زندگی روستایی و جلوگیری از افزایش تراکم زندگی شهری با مصائب و معضلات زیست سخت مهاجرت به شهرهای پرجمعیت صنعتی می‌شود.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.