مرگ خاموش پسته‌های رفسنجان و یزد بر اثر قطعی‌های مکرر برق و گرمای هوا!

داغی که گرما و قطعی برق بر دل پسته کاران رفسنجانی گذاشت. نابودی ۷۲۰۰ تُن محصول پسته رفسنجان در اثر قطعی برق!!!

در بسیاری از مناطق ایران، زمین‌های کشاورزی نوبت آبیاری از چاه دارند؛ یعنی به طور مثال در طول هر هفته شنبه‌ها از ساعت 15 الی 17 نوبت به یک کشاورز می‌رسد تا از آب چاه برای آبیاری زمین خود استفاده کند.

گرمای شدید این روزها باعث شده که گیاهان، نیاز بیشتری به آب داشته باشند. اما متاسفانه به دلیل قطعی‌های گسترده برق و خاموشی پمپ‌های چاه برای مدت طولانی، مزارع و زمین‌های کشاورزی آبیاری نمی‌شوند و محصولات از بین می‌روند.

پسته کاران رفسنجانی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و ضرر‌های جبران ناپذیری را متحمل شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا: خاموشی موتورپمپ‌ها که به‌علت قطعی برق رخ داد، سبب شده حدود 7200 تن کاهش محصول پسته در سال جاری داشته باشیم. ضمن این‌که قطعی برق مشکلاتی را برای موتورپمپ‌ها ایجاد کرد و در برخی موارد با ریزش چاه‌ها مواجه بودیم. نوسانات دمایی از جمله گرمازدگی خسارت 34000 تنی به پسته رفسنجان وارد کرده است. نوسانات دمایی از جمله گرمای دو ماه تیر و مرداد و قطعی‌های برق و خاموشی چاه‌موتورها در مجموع بیش‌از 50 درصد محصول پسته امسال رفسنجان محصولات را از بین برده است. نوسانات دمایی و قطعی برق در سال جاری در مجموع 18000 میلیارد تومان به پسته رفسنجان خسارت زد.

خاموشی‌ها، ۷۰۰۰ میلیارد تومان به پسته‌کاران یزدی هم خسارت زد:

ایسنا: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این که مجموع سهم برق مصرفی بخش کشاورزی استان تنها ۳ درصد مصرف کل بخش‌هاست، از تشدید اثر گرمای شدید ماه‌های اخیر با خاموشی چاه‌های کشاورزی در راستای جبران ناترازی انرژی و در نتیجه خسارت 7000 میلیارد تومانی به پسته‌کاران یزدی خبر داد.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.