کود کمپوست چه کمکی به گیاه و خاک می‌­کند؟

بسیاری از ما شنیده‌­ایم که باغبانی و کشاورزی با کمپوست خوب است، اما به طور خاص مزایای کود کمپوست چیست و کمپوست چگونه به رشد گیاه کمک می­‌کند؟ کمپوست باغچه از چه نظر مفید است؟

به بیان ساده، مزایای استفاده از کود کمپوست، بهبود کیفیت خاک است که باعث می­‌شود خاک عواملی نظیر هوا، مواد مغذی و رطوبت را بهتر حفظ کند و در نتیجه گیاهان سالم‌­تر و پررونق­‌تری به وجود آورد. علاوه بر این، وقتی کمپوست تولید و از آن استفاده می­‌شود، به جای اینکه در دفن زباله­‌های جامد در طبیعت شریک باشیم، در فرایند بازیافت آن و جلوگیری از آسیب­‌های پسماند به طبیعت مشارکت می­‌کنیم.

حال کود کمپوست چگونه به تغذیه، هوادهی و هیدراته خاک کمک می­‌کند؟

کمپوست­‌سازی به روش‌­های زیر کمک می­‌کند:

ساختار خاک

به نحوه ادغام عناصر غیر آلی مانند ماسه، سیلت و رس با مواد آلی مانند کمپوست و هوموس مربوط می­‌شود. آن­ها با هم، توده­‌ها یا گروه‌­هایی از ذرات سست را تشکیل می­‌دهند که توسط کمپوست و کرم­‌های خاکی متصل شده­‌اند. این یک خاک با بافت "ترد" ایده­‌آل برای زه­‌کشی و حفظ آب ایجاد می­‌کند و این گونه کار را آسان­‌تر می­‌کند. این خاک سبک­‌شده همچنین به ریشه­‌های جوان نرم اجازه می­‌دهد تا راحت­‌تر به سطح نفوذ کنند. افزودن کمپوست، به ویژه به خاک­‌هایی که به شدت رسی یا بیش از حد شنی هستند، منجر به یک زیرساخت کلی سالم­‌تر می­‌شود که به هوا نیز امکان گردش می‌­دهد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از کمپوست جلوگیری از فرسایش خاک است. کمپوست ذرات محکمی را که در خاک رس یا سیلت بسته شده­‌اند شل می­‌کند و به ریشه­‌ها اجازه می‌­دهد به راحتی پخش شوند و در نتیجه از فرسایش جلوگیری کنند. کمپوست همزمان با جلوگیری از فرسایش، توانایی خاک برای حفظ آب را افزایش می‌­دهد و با تشویق سیستم­‌های ریشه سالم، روان­‌آبی را کاهش می‌­دهد. افزایش پنج درصدی مواد آلی ظرفیت نگهداری آب در خاک را چهار برابر می­‌کند. کاهش روان‌­آبی آب با جلوگیری از آلودگی ناشی از کود، آفت­‌کش­‌ها و روان­‌آب عمومی خاک به محافظت از آب­‌های ما کمک می­‌کند.

حفظ مواد مغذی

افزودن کود کمپوست، نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین ریزمغذی‌­هایی مانند منگنز، مس، آهن و روی را اضافه می­‌کند. اگرچه این ریزمغذی­‌ها فقط در مقادیر کم مورد نیاز هستند، اما نقش مهمی در سلامت کلی گیاه دارند. کودهای تجاری اغلب فاقد عناصر ریزمغذی هستند، بنابراین کمپوست یک موهبت اضافی برای سلامت گیاهان است. با پوسیدگی کمپوست، برخی از مواد سریع­‌تر از سایرین تجزیه می­‌شوند و در واقع به نوعی کود آهسته تبدیل می­‌شوند. هرچه تنوع مواد تشکیل­‌دهنده کمپوست بیشتر باشد، تنوع مواد مغذی بیشتری آزاد خواهد شد. اصلاح خاک با کمپوست همچنین خاک‌­های اسیدی و قلیایی را خنثی می­‌کند و سطح pH را به محدوده ایده‌­آل برای جذب مواد مغذی توسط گیاهان می‌­رساند.

باغ اصلاح­‌شده با کمپوست، کرم­‌های خاکی، هزارپا، حشرات بذر، کرم‌­های قرمز و غیره را جذب می­‌کند. حضور آن­‌ها ثابت می­‌کند که هنوز مواد آلی در حال تجزیه شدن از طریق سیستم گوارش آن­‌ها وجود دارد و نشان­‌دهنده یک اکولوژی متعادل است. کمپوستی که عمدتا در علف کاربرد دارد، نشان داده ­شده­‌است که بسیاری از بیماری‌­های قارچی را سرکوب می­‌کند. در نهایت، کمپوست­‌سازی مقرون به صرفه بوده و استفاده از کمپوست در باغ موجب کاهش هزینه‌­های متعدد برای جمع‌­آوری زباله، خرید آفت­کش­‌ها و ... شده و موقعیت برد-برد را به وجود می‌­آورد.

برای بررسی بیشتر و آگاهی از مواد تشکیل دهنده کمپوست می‌توانید به مقاله چه چیزهایی برای تولید کودکمپوست مفید هستند؟ چه چیزهایی نه! رجوع کنید.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

دریا دزدی

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

یک بشقاب خالی

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.