آیا کود کمپوست بو می‌دهد؟ چه کار کنیم تا بوی کمتری داشته باشد؟

اگرچه کود کمپوست برای باغ فوق العاده است، اما ممکن است یک توده کمپوست گاهی اوقات کمی بدبو شود. این موضوع بسیاری از باغبان‌ها را به این فکر می‌اندازد که «چرا کمپوست بو می‌دهد؟» و مهم­تر از آن، "چگونه بوی کمپوست را از بین ببریم؟"

به طور کلی یک توده کود کمپوست متعادل نباید بوی بدی بدهد. یکی از راهکارهای کم­‌کردن بوی کمپوست، اضافه‌کردن کاه، برگ، کاغذ یا روزنامه به داخل سطل کمپوست است.

سوال: چرا کاغذ، کاه و برگ باعث کاهش بوی کود کمپوست می‌­شوند؟

در صورتی که کود کمپوست شما بوی بدی می‌­دهد، این نشانه آن است که تعادل توده کمپوست شما مختل شده‌است. مراحل کمپوست­‌سازی برای کمک به تجزیه سریع‌­تر مواد آلی شما طراحی شده است و یکی از عوارض جانبی آن جلوگیری از بوی بد کمپوست است. چیزهایی مانند سبزی زیاد (مواد نیتروژن­‌دار)، هوادهی بسیار کم، رطوبت زیاد و خوب مخلوط­ نشدن می­‌توانند باعث بوی بد توده کمپوست شوند. بوی بد نشان از این است که زباله­‌های شما در قسمتی از سطل جمع‌­شده­‌اند و در آن نقطه فرایند تجزیه مواد صورت نمی­‌گیرد و این باعث گندیدن آن­‌ها و نشر بوی بد شده‌­است.

برای این­که این بوی بدی منتشر نشود باید به نکاتی دقت نمود:

1.زباله­‌هایتان را تا جایی که برای­تان مقدور است خرد و کوچک کنید.

خرد کردن و کوچک کردن زباله‌ها سرعت تحزیه را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

2.نسبت زباله سبز را رعایت کنید.

اگر مواد سبز بیش از حد در توده کمپوست خود داشته باشید، بوی فاضلاب یا آمونیاک می­‌دهد. این نشان می‌­دهد که مخلوط کمپوست شما از قهوه‌­ای و سبز تعادل ندارد. افزودن مواد قهوه­‌ای رنگ مانند برگ، روزنامه و کاه به تعادل توده کمپوست شما کمک می­‌کند.

۳.توده کمپوست متراکم نشده باشد.

توده‌­های کمپوست برای تجزیه صحیح مواد آلی به اکسیژن (هوادهی) نیاز دارند. اگر توده کود کمپوست شما فشرده شود، کمپوست شروع به بودادن می­‌کند. کمپوستی که هوادهی بسیار کمی دارد بوی گندیده یا شبیه تخم مرغ فاسد می­‌دهد. برای کمک به ورود هوا به داخل کمپوست و جلوگیری از بوی بد، توده کمپوست را بچرخانید. همچنین ممکن است بخواهید مواد «کرکی» مانند برگ­‌های خشک یا علف خشک اضافه کنید تا از فشرده­‌شدن بیش از حد توده جلوگیری کنید.

4.رطوبت بیش از حد نباشد.

اغلب در بهار، باغبان متوجه می‌­شود که کمپوست آن بو می­‌دهد. به دلیل باران، توده کود کمپوست بیش از حد مرطوب شده­‌است. یک توده کمپوست که خیلی خیس می­‌شود هوادهی کافی نخواهد داشت و تأثیر آن مانند فشرده­‌شدن توده کمپوست است. کمپوستی که خیلی مرطوب باشد بوی گندیده یا شبیه تخم مرغ­‌های فاسد می­‌شود و لزج به نظر می­‌رسد، به خصوص مواد سبز رنگ. برای رفع این علت بدبو شدن توده کمپوست، کمپوست را برگردانید و مقداری مواد قهوه‌­ای خشک به آن اضافه کنید تا مقداری از رطوبت جذب شود.

5. لایه بندی نکنید.

گاهی اوقات یک توده کمپوست دارای تعادل مناسبی از مواد سبز و قهوه‌­ای است، اما این مواد به صورت لایه‌­ای در توده کمپوست قرار گرفته‌­اند. اگر ماده سبز رنگ از مواد قهوه­‌ای جدا شود، شروع به تجزیه نادرست و پخش بوی بد می­‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، توده کمپوست بوی فاضلاب یا آمونیاک می­‌دهد. رفع این مشکل فقط به این است که کمپوست را کمی بهتر مخلوط کنید. مراقبت صحیح از توده کمپوست، مانند چرخاندن منظم آن و حفظ تعادل سبز و قهوه‌­ای، به شما کمک می­‌کند تا توده کود کمپوست بو ندهد.

نظرات

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد‌شد.

اخبار حیات:
مستند پیشنهادی:

دریا دزدی

علی تبریزی

مستند دریا دزدی در مورد فیلم‌سازی است که به دلیل علاقه زیاد خود به زندگی گونه‌های مختلف در اقیانوس، تصمیم می‌گیرد تا آسیب‌هایی را که انسان‌ها به گونه‌های مختلف دریایی وارد می‌کنند را به صورت یک مستند به تصویر کشیده و تاثیرات مخرب صنعت ماهی‌گیری بر اکوسیستم دریایی را آشکار کند…

کتابچه پیشنهادی:

یک بشقاب خالی

ایمان ذکاوتمند

محققـان بـه تازگـی متوجـه نوعـی اعتیـاد خامـوش شـده اند کـه از دیـر بـاز در انسـان رخنـه کـرده و امـروزه طیـف وسـیعی از جوامـع را درگیـر کرده اسـت. اثـرات سـوء ایـن اعتیـاد تـازه کشـف شـده تـا جایـی خطرنـاک و پرهزینــه اســت کــه همــه ســاله عــدۀ زیــادی را راهــی بیمارســتان ها و گورســتان ها می کنــد. میـزان بـالای در دسـترس بـودن ایـن مخـدر و هنجـار تلقی شـدن ایـن اعتیـاد موجـب شـده تـا مبـارزه بـا ایـن اعتیـاد بـه یـک باخـت از پیـش تعییـن شـده تبدیـل شـود.